Alpine keert terug op het hoogste niveau van endurance-racen. Na een historie van meer dan 60 jaar, breekt nu een spannend nieuw hybride tijdperk aan met het opvallende hypercarprototype van de A424. Alpine beoogt hiermee de legendarische overwinning van Alpine tijdens de 24 uur van Le Mans in 1978 te herbeleven. Het team mikt op een topprestatie in de felbegeerde Hypercar-categorie van het FIA World Endurance Championship (FIA WEC).
Alpine deed 61 jaar geleden voor het eerst mee aan endurance-races. Dit verschaft ons nieuwe avontuur een even boeiende als emotionele achtergrond. Nadat onze iconische A442B in 1978 de Le Mans-overwinning opeiste, keerden we in 2013 samen met Signatech terug in het WEC. Er volgden wereldtitels in de LMP2-categorie, terwijl onze A480 in 2021 en 2022 de overstap maakte naar de hoogste categorie van de serie. Hierin schreef ons team memorabele overwinningen, podiumplaatsen en een vice-kampioenstitel op zijn naam.
De A424 is een uitbreiding van onze nauwe samenwerking. Deze bolide combineert de knowhow van Alpine Racing en de kennis van Signatech met de unieke styling van onze sportwagenafdeling. Het resultaat is een trots prototype dat niet misstaat tussen zijn concurrenten. De onmiskenbare Alpine-esthetiek bevat enkele verleidelijke ontwerpdetails die de bolide zowel efficiënt als een lust voor het oog maken.
KOOLSTOFVEZEL
& chassis met honingraatstructuur
1,030 kg
Gewichtvolgens BOP
V6 MET ÉÉN TURBO ONDER EEN HOEK VAN 90°
Motor
500 KW / 675 PK
Motorvermogenvolgens BOP
30-50 KW
Hybride systeemBosch-standaard
7 VERSNELLINGEN + ACHTERUIT
Versnellingsbak
TYPE | Chassis van koolstofvezel en met honingraatstructuur |
---|---|
CARROSSERIE | Koolstofvezel |
OPHANGING | Dubbele draagarm met stoterstangen |
STUUR | Electric elektrisch ondersteund |
LENGTE | 5088 mm |
BREEDTE | 1992 mm |
HOOGTE | 1055 mm |
WIELBASIS |
3148 mm |
Gewicht* | 1030 kg (volgens BOP) |
CONFIGURATIE | V6 enkele turbo onder een hoek van 90° |
---|---|
VERPLAATSING | 3400 cc |
VERMOGEN |
500 kW / 675 pk (volgens BOP) |
MAX. TOERENTAL |
9000 rpm |
HYBRIDE SYSTEEM | Bosch-standaard / 30-50 kW |
SMERING | Dry sump/meertraps oliepomp |
ECU |
Magneti Marelli |
MERK | Xtrac |
---|---|
TYPE | Dwarsgemonteerd |
VERSNELLING |
Aan het stuur gemonteerde peddels en pneumatische bediening |
VERSNELLING | 7 + achteruit |
VOORBANDEN | Michelin 29-71/R18 |
---|---|
ACHTERBANDEN |
Michelin 34-71/R18 |
VELGEN VOOR |
12,5’’x18’’ |
VELGEN ACHTER |
14’’x18’’ |
REMSCHIJVEN | Geventileerde koolstof |
---|---|
REMKLAUWEN | Zes zuigers uit één stuk |
HARNAS | Zes-punts, aangepast aan het Hans®-systeem |
---|---|
BRANDSTOFCEL | Veilige rubberen tank en ingebouwd reservesysteem |
De Alpine A424 heeft gedurende zeven maanden tests ondergaan, met sessies op Circuit Paul Ricard, Motorland, Jerez, Portimão en Barcelona. Het testprogramma omvatte een volledige Endurance-training van 30 uur in Aragón om de afmattende omstandigheden van 24 uur racen na te bootsen. Dat was het perfecte platform om de capaciteiten van onze nieuwe mededinger te bewijzen in de aanloop naar het debuutseizoen in het World Endurance Championship.