Topprestaties in rally's liggen aan de basis van het succes van Alpine. De unieke Rédélé Specials uit de jaren '50 tonen nog maar eens aan dat onze oprichter het Europese heuvellandschap op zijn duimpje kende. Voortbouwend op dit succes nam de A110 in de jaren '70 deel aan talloze races.
1971 | KAMPIOENSCHAP VOOR AUTOFABRIKANTEN
Alpine won het tweede Kampioenschap voor autofabrikanten in 1971, toen de Zweedse coureur Ove Andersson vier van de acht rondes wist te winnen in zijn A110 1600, waaronder de Rally van Monte Carlo.
1971 | RALLY VAN MONTE CARLO
Maar liefst 248 auto's verschenen aan de start van de rally van Monte Carlo. Uiteindelijk haalden er slechts 22 de eindstreep, omdat veel teams hun bandenstrategie niet adequaat wisten aan te passen aan de onstuimige en alsmaar veranderende weersomstandigheden. Alpine wist zich hier wel doorheen te slaan en sloot de rally af met twee podiumplekken: de Zweed Andersson en de Fransman Jean-Luc Thérier eindigden respectievelijk als eerste en tweede in hun A110.
1973 | 1ST WRC - ALPINE 1ST
Het bleef niet bij het succes van 1971, want twee jaar later wonnen we de eerste editie van het World Rally Championship (WRC). De A110 1800 wist zes van de dertien rally's te winnen. Twee keer bezetten we het volledige podium.
Onze moderne A110 San Remo 73-uitvoering is een eerbetoon aan de overwinning die ons de titel bezorgde.
1973 | RALLY VAN MONTE CARLO
De eerste ronde van het WRC (World Rally Championship) werd gereden in het wereldberoemde Monte Carlo. Het kampioenschap doet ook nu nog de harten van raceliefhebbers sneller kloppen. Opnieuw zorgde het weer voor problemen, en slechts één op de vijf deelnemers wist de race uit te rijden.
Alpine zegevierde opnieuw. Maar liefst vijf A110s bezetten de eerste zes plekken, waaronder die van het volledige podium. De Fransman Jean-Claude Andruet werd als eerste tot winnaar van dit kampioenschap gekroond.
1975 | RALLY TOUR DE CORSE
Helaas kwam er een eind aan de dominantie van onze A110. De Lancia Stratos bleek een geduchte uitdager voor iedereen die de strijd aanbond met deze racewagen. Maar we gaven niet op. De legendarische Jean-Pierre Nicolas finishte in zijn auto met nummer 7 slechts 32 seconden achter de Lancia op het 'eiland van de schoonheid'.
De gele A110 Tour de Corse 75 van Nicolas ging dankzij deze prestatie de geschiedenisboeken in.
Sommige van onze meest zwaarbevochten resultaten hebben we geboekt op modder, kiezels en sneeuw. Toch was Jean Rédélé in eerste instantie gefascineerd door de race rond de klok, vooral door de 24 uur van Le Mans. Alpine heeft in de jaren '60 en '70 veel successen geboekt in endurance racing. In 2013 hebben we deze discipline weer opgepakt en zo te zien waren we het winnen nog niet verleerd. Meer dan 60 jaar ervaring heeft geleid tot een nieuw hybride hoofdstuk met onze A424 Hypercar, die vanaf 2024 een gooi doet naar de eerste plaats in Le Mans.
OVERWINNINGEN PRESTATIE-INDEX
In de jaren '60 waren Ford en Ferrari heer en meester in Le Mans, maar we zijn wel getuige geweest van een aantal spannende races toen de organisatie de 'Index of Thermal Efficiency' implementeerde. Daardoor maakten ook de wat smallere auto's met kleine motoren van Alpine weer een kans. De mooie M64 won in 1964 een prijs en in 1966 bezetten drie A210s het volledige podium van deze 'race binnen een race'. Zo kreeg Alpine de bijnaam ''s werelds snelste liter benzine'.
1974 EUROPEES KAMPIOENSCHAP VOOR SPORTWAGENS
De overwinningen op basis van de index inspireerden Rédélé om een klassementsoverwinning te behalen in Le Mans. Dankzij een investering van Renault werd de weg naar succes in endurance ingeslagen. De Alpine A441 won het Europees kampioenschap voor sportwagens met zeven overwinningen en talloze snelste rondes. De 2-litermotor Gordini V6 voldeed aan de regels van Group 5 en stond aan de wieg van een aantal legendarische racewagens.
1978 24 UUR VAN LE MANS
Rédélé’s droom kwam vier jaar later uit toen de Alpine A442B de meest legendarische endurance race ter wereld won en twee Porsche 936s versloeg volgens de regels van diezelfde Group 6. Didier Pironi en Jean-Pierre Jaussaud waren niet te stoppen en finishten maar liefst vijf ronden voor onze Duitse rivalen. Onze A110 R Le Mans is een eerbetoon aan onze liefde voor Le Mans en we blijven ook in 2024 aan de top meedoen in het Wereldkampioenschap Endurance met onze adembenemende nieuwe Alpine A424 Hypercar.
Alpine zet zijn eerste stappen in de F1®
Met de samenstelling van ons F1®-team versterkten we in 2021 onze relatie met Renault. Deze vindt zijn oorsprong meer dan 40 jaar geleden, toen we wereldkampioen werden. Hiermee stelden we bovendien onze deskundige engineers op onze locatie Viry-Châtillon in staat te gaan samenwerken met het onnavolgbare team in onze fabriek in Enstone, het hart van de Britse autosport.