JEAN RÉDÉLÉ, ONZE OPRICHTER
Jean Rédélé werd geboren op 17 mei 1922 en groeide op in een gezin dat gek was van autosport. Zijn vader werkte bij de Grand Prix. Na zijn studie ging Jean als 24-jarige leiding geven aan een Renault-garage in zijn geboorteplaats Dieppe. Hij ontwikkelde zijn skills op het gebied van techniek en racen en legde met zijn passie voor autosport de basis voor een aantal karakteristieke auto's.
BESCHEIDEN EERSTE STAPPEN
De Renault 4CV's stonden model voor de populaire auto's die breed aftrek vonden bij het grote publiek na de oorlog, maar Rédélé zag meer mogelijkheden. Hij bedacht een variant met meer vermogen en vijf versnellingen. Hij reed ermee in de Alpen en boekte op het testterrein van de Mille Miglia talloze overwinningen. De speciale wagens die volgden, zouden de naam krijgen van de plek waar hij van zijn passie zijn missie maakte: de bochtige wegen van de Alpen.
De Alpine-filosofie
“Ik vind het belangrijk dat onze klanten dat unieke gevoel van controle ervaren als ze achter het stuur plaatsnemen,” aldus Rédélé. Hij ontwierp zijn eigen sportwagen en voorzag de 4CV van een carrosserie van licht aluminium. Deze was maar liefst 60 kilo lichter dan wat gebruikelijk was. Nog altijd proberen we onze Alpine-auto's zo licht mogelijk te maken.
Alpine. Het merk werd officieel geregistreerd in juni 1955 in de geboorteplaats van Jean Rédélé: Dieppe. Nog altijd worden onze auto's daar gemaakt.
Na die bijzondere dag in 1955 zijn er nog vele auto's van de tekentafel gekomen, maar geen daarvan werd zo iconisch als de A110. Hij werd ontworpen in 1962 en betekende een nieuwe golf van inspiratie op basis van zijn voorgangers, de A106 en de A108. Zijn unieke stijl wordt nog altijd meteen herkend. De traditionele modellen zagen in de nieuwe A110 hun vermogen verdrievoudigen en hun prestaties aanzienlijk toenemen. Het succes van deze wagen op het circuit inspireerde talloze coureurs er ook mee de weg op te gaan.
Het ontwerp van de auto's van Alpine kenmerkt zich door drie aspecten: lichtheid, wendbaarheid en een winnaarsmentaliteit. Deze zitten in hun DNA en lagen ten grondslag aan overwinningen in verschillende disciplines. In de jaren '60 beleefde Alpine successen in de efficiëntieklassen van de 24 uur van Le Mans, bekroond met een klinkende overwinning in 1978. Dankzij de investering van Renault won de A110 het wereldkampioenschap Rally in 1973.
DE WEDEROPSTANDING
De Alpine A110 beleefde een glorieuze comeback in 2017. De vooruitstrevende visie van Jean Rédélé kwam weer tot leven in een auto die met een verfijnde motor en een strakke, lichte carrosserie de wereld van de sportwagens op zijn grondvesten deed schudden. De auto is veel bekroond en geliefd bij autoliefhebbers en Alpine-fans, jong en oud. Rijden in de A110 geeft een nog grotere kick dan bij zijn naamgenoten en hij slaat bovendien een prachtige brug tussen het verleden, het heden en de toekomst van Alpine.