Alpine A524

A524

FORMULE 1

A524

De A524 is een gloednieuw concept, ontwikkeld voor de komende twee seizoenen. Deze bolide wordt gekenmerkt door innovatieve oplossingen op basis van lessen uit eerdere modellen. Door de gedurfde aanpak kan het team de ontwikkeling nog verder pushen tijdens de komende twee campagnes, vóór de daaropvolgende radicale verandering in de technische reglementen.

De A524 wordt gebouwd op de twee locaties van het BWT Alpine F1 Team. Enstone is het kloppend hart van de chassisactiviteiten van het team onder de bezielende leiding van technisch directeur Matt Harman. Aan de andere kant van het Kanaal wordt onder het toeziend oog van Technical Director Eric Meignan in Viry-Châtillon gewerkt aan het ontwerp en de ontwikkeling van de power unit van de BWT Alpine F1 Team.

Alpine A524
    • CHASSIS

      Het chassis van de A524 is een monocoque van gegoten koolstofvezel en aluminium honingraatcomposiet, vervaardigd door het BWT Alpine F1 Team en ontworpen voor maximale sterkte met een minimaal gewicht. De Renault E-Tech 2024 power unit wordt in de bolide geïnstalleerd als volledig dragend deel. 

    • Ophanging

      Voor de voor- & achterwielophanging van de A524 zijn koolstofvezel boven- en onderdraagarmen gebruikt. De aluminium staanders zijn aangevuld met standaard bewerkte magnesium wielen van BBS en standaard wieldoppen van FIA. 

    • Versnellingsbak & hydraulica

      De A524 is uitgerust met een halfautomatische versnellingsbak met acht versnellingen en achteruitversnelling, een hydraulisch bediend "Quickshift"-systeem dat de snelheid en schakelconsistentie maximaliseert met een hydraulisch geregeld differentieel en een hydraulische toevoer voor de activering van de power unit, stuurbekrachtiging, DRS en koppeling. 

    • Brandstofsysteem

      Het brandstofsysteem van de A524 maakt gebruik van een met kevlar versterkte en gehomologeerde rubberen brandstofcel met een brandstofaanvoersysteem met spoel- en primerpomp. 

    • Remsysteem

      Het remsysteem van de A524 bestaat uit remschijven en -blokken van koolstofvezel, remklauwen en hoofdremcilinders met volledig geïntegreerd remkabelsysteem. Dit systeem is geïntegreerd met het energiebeheersysteem van de bolide.

    • Cockpit

      De cockpit van de A524 heeft een verwijderbare bestuurdersstoel van anatomisch gevormd koolstofcomposiet, met zespuntsgordel en volledige ballast tot 80 kg. In het stuurwiel zijn schakelflippers, koppelingsflippers, DRS en een display geïntegreerd.

Alpine A524

Technische specificaties

Maximumsnelheid
355 km/u
De A524 haalt een topsnelheid van 355 km/u.
Gewicht
798 kg
Het totale gewicht van de A524 is 798 kg, inclusief het gewicht van de coureur, camera's en ballast.
Motorvermogen
950+ PK
De A524 heeft een vermogen van meer dan 950 pk.

15.000 rpm

Toerenbegrenzer

100 kg/u

Brandstofstroomlimiet

5.620 mm

Totale lengte

VERPLAATSING 1,6 L V6
AANTAL CILINDERS 6
TOERENBEGRENZER 15.000 rpm
DRUKVULLING Enkele turbocharger, onbeperkte laaddruk (doorgaans 5 bar abs)
BRANDSTOFSTROOMLIMIET 100 kg/u
TOEGESTANE HOEVEELHEID BRANDSTOF PER RACE Max. 110 kg
CONFIGURATIE 90° V6
BORING 80 mm
SLAG 53 mm
KRUKHOOGTE 90 mm
AANTAL KLEPPEN 24 (4 per cilinder)
BRANDSTOF Directe brandstofinspuiting
MGU-K RPM 50.000 rpm
MGU-K VERMOGEN Max. 120 kW
DOOR MGU-K TERUGGEWONNEN ENERGIE Max. 2 MJ/ronde
DOOR MGU-K VRIJGEKOMEN ENERGIE Max. 4 MJ/ronde
MGU-H RPM >100.000 rpm
DOOR MGU-H TERUGGEWONNEN ENERGIE Onbeperkt
GEWICHT Min. 150 kg
AANTAL TOEGESTANE POWER UNITS PER COUREUR IN 2023 3 ICE/Turbo/MGUH/MGU-K en 2 ES/CU 8 sets motoruitlaten
TOTAAL AANTAL PK Meer dan 950 pk

Onze coureurs

AlpineF1 - Pierre Gasly

PIERRE GASLY #10

Alpine F1 - Jack Doohan

JACK DOOHAN #61

Ervaar iets ongekends

Alpine A524

Kijk ook eens naar

BWT ALPINE F1®-TEAM

Onze partners

PARTENAIRE TITRE

PARTENAIRES PREMIUM

PARTENAIRES OFFICIELS

EQUIPEMENTIERS